Stilstaan met afvallen

Het afvallen tijdens het proteïnedieet ging zo lekker, maar nu staat het afvallen stil. Wat nu?
Maak je geen zorgen! Dit komt namelijk vaker voor, maar wij kunnen ons voorstellen dat het wellicht frustrerend en ontmoedigend kan zijn. De meeste mensen die ervaring hebben met afvallen kunnen hierover meepraten. Omdat wij geloven dat je altijd meer uit alles kan halen en tips altijd welkom zijn, hebben wij dit blog voor jullie geschreven.

Het stilstaan kan namelijk verschillende oorzaken hebben. Iets specifieks is daarom lastiger aan te wijzen. Voorbeelden waarom je nu (tijdelijk) geen gewicht meer verliest: het hebben van een slechte nachtrust, de menstruatieperiode, de overgang, stress en het vasthouden van vocht. 
Wanneer je qua gewichtsverlies niet meer afvalt, wil dat niet zeggen dat je ook niet in lichaamsomvang afvalt. Het is daarom erg belangrijk om jezelf te blijven meten tijdens het proteïnedieetMeet met behulp van een meetlint de volgende delen van je lichaam rondom:
- Sta met je voeten naast elkaar en houdt dan het meetlint op het breedste gedeelte van je heupen; 
- Op je navel tijdens het uitademen. Trek het meetlint hierbij niet te strak;
- Op het breedste gedeelte van de borst.

Voordat je begint met het proteïnedieet is het aan te raden om een weegschema in te vullen. Die kun je hier vinden. Ga -voordat je begint met het proteïnedieet- op de weegschaal staan en schrijf je gewicht op. Meet hierbij je taille, heupen en borstomvang op en doe dit 1 keer per week. Op deze manier kun je zelf de resultaten gerichter bijhouden.    

Het is een veelvoorkomend probleem dat mensen beginnen met crash diëten. Hierbij wordt het aantal calorieën zeer beperkt waardoor je lichaam een chronisch te kort aan calorieën creëert. Wanneer je daarnaast ook nog een (intensief) sport, krijgt het lichaam niet meer de kans om zich te herstellen. Dit werkt contraproductief.    
Het belangrijkste tijdens het proteïnedieet is dat je juist bewust en verantwoord blijft door eten, dat je 5 eetmomenten op een dag hebt en daarbij heerlijke voedzame producten van Protislank kunt blijven eten, zonder dat je jezelf hoeft uit te hongeren.   

Wanneer je in een korte tijd een hoop gewicht bent verloren, kun je te maken krijgen met een bekend neveneffect. Hierbij neemt je stofwisseling af. Dit houdt in dat je minder calorieën verbrandt dan voorheen. Dit kan een reden zijn dat je niet meer afvalt. 

Op het moment dat je geen gewicht meer verliest, kan het ook betekenen dat je bent aangekomen in spiermassa. Wanneer je eenmaal bent begonnen met afvallen, kun je de neiging hebben om iedere ochtend op de weegschaal te staan. Hierbij lijkt het de eerste paar weken allemaal volgens plan te gaan, maar dan komt het onvermijdelijke: het afvallen lukt niet meer volgens de cijfers op de weegschaal. Dit zie je vooral terug bij mensen die pas zijn begonnen met krachttraining en fitness. Dit komt, omdat vet zich omzet in spiermassa. Je valt dus vet af, maar je gewicht op de weegschaal blijft hetzelfde. Ook hier is het belangrijk dat je je lichaam blijft meten.  

Een veel voorkomende oorzaak kan zijn dat je te weinig (water) drinkt. Water drinken heeft een aantal voordelen en is erg belangrijk voor het lichaam. Hier hebben wij een blog over geschreven. Ook hebben wij tips genoemd hoe je er voor kunt zorgen dat je meer gaat drinken. 

Kijk je vaak naar de cijfers op de weegschaal en denk je dat het gewichtsverlies stilstaat, dan hebben wij de volgende tips:
1. Probeer ten minste 7 uur per nacht te slapen. Gebruik een half uur voordat je gaat slapen geen electrische apparaten meer. Het licht van smartphones, tablets, laptops en tv's geeft je lichaam het idee dat het nog dag is, waardoor je minder snel in slaap zult vallen;
2. Stress en vermoeidheid zijn een grote boosdoener die vaak worden onderschat. Probeer te ontspannen, lach en ga naar buiten. Probeer iedere dag ten minste 30 minuten te bewegen;  
3. Wij raden aan om te beginnen met de inname van kalium tabletten. Deze tabletten reguleren onder andere de vochthuishouding in het lichaam en geven de juiste mineralen af. Kalium is belangrijk voor onder andere de overdracht van zenuwprikkels en het in stand houden van het normale hartslagritme. 

Kort samengevat kan het lastig zijn om 1 specifieke reden en/of oorzaak aan te wijzen waardoor je (tijdelijk) geen gewicht meer verliest.

Heb je nu nog vragen of wil je graag dat wij meekijken naar je eetschema? Dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Je kunt ons ook altijd een mail sturen met daarbij een voorbeeld van wat je de afgelopen dagen hebt gegeten en op welke tijdstippen. Wij kijken dan graag met je mee en helpen je graag verder!