Nog maar een paar maandjes en dan is het alweer 2020. In 2020 staan ons weer nieuwe trends te wachten op het gebied van diëten. De voedingsindustrie is constant aan het veranderen. De dieet wereld verandert natuurlijk mee. In deze post lees je meer over de algemene trends in de voedingsindustrie en de dieet trends van 2020.

Wat zien we gebeuren?

We zien dat consumenten steeds bewuster met hun voeding omgaan. Steeds meer consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt. Daarnaast hebben we het ook nog steeds heel erg druk in 2020. We zien enkele terugkerende trends in 2020 maar ook nieuwe trends op het gebied van voeding.

voeding en dieettrends protislank

Welke voedingstrends zien we in 2020?

De belangrijkste voedingstrends van 2020 zijn:

  • Urban Farming
  • Gepersonaliseerde voeding
  • Voeding als medicijn
  • Waar komt mijn eten vandaan?
  • Slow food
  • Gemakkelijk en snel
  • In the mood for good food
  • Vertrouwen opbouwen

Urban Farming

Nederland wordt steeds drukker en de steden steeds voller. In 2020 zien we dat er alsmaar meer initiatieven komen omtrent stedelijk tuinieren. Denk hierbij aan farms op daken, eigen moestuintjes temidden van de stedelijke drukte en vertical farming in een stedelijke leefomgeving.

Gepersonaliseerde voeding

We zijn met veel mensen in ons land. Massaproducten verliezen aan populariteit en gepersonaliseerde voeding neemt toe. Wat houdt dit in? Dit betekent dat we voeding willen die past bij onze behoeftes en wensen. Consumenten hebben de behoefte om hun eigen ‘pakketten’ samen te stellen die voldoen aan hun behoeften. Bedrijven spelen hierop in door bijvoorbeeld maaltijdboxen aan te bieden die je helemaal kunt aanpassen aan eigen wensen.

Voeding als medicijn

Het belang van voeding als medicijn komt steeds meer terug. Het vertrouwen in de farmaceutische industrie neemt af doordat consumenten bewuster worden van deze ontransparante markt. Dankzij onderzoeken en nieuwspublicaties worden consumenten bewust van het effect van bepaalde medicijnen. Voeding als medicijn krijgt in 2020 meer en meer aandacht. Terug naar de basis, daar gaat het bij deze trend om.

Waar komt mijn eten vandaan?

De consument vervult niet alleen meer een rol als consument maar ook als kennisment. Wat houdt dat precies in? Dat betekent dat een consument niet meer klakkeloos wil consumeren maar ook kennis wil hebben van voeding, waar de voeding vandaan komt en welke ingrediënten er in de voeding zitten. Het internet biedt een goede mogelijkheid om kennis te verzamelen over voeding. Bedrijven kunnen hierop inspelen door transparanter te worden over het A tot en met Z van de voeding. Van het geplante zaadje tot aan de mond van de consument. De consument wil weten welke weg de voeding aflegt voordat het op het bord van de consument belandt.

Slow food

Er is een groeiende belangstelling voor gezonde voeding en Slow Food. Slow food betekent bewust produceren en bewust eten. Met name bewust eten, mindful eten, krijgt in 2020 meer belangstelling van de consument. Ondanks dat voeding dankzij technologie snel geproduceerd wordt, neemt bewust eten toe. Eten wordt een moment an sich. Het gehaaste snel-snel-snel karakter neemt af en we nemen weer de tijd om bewust te eten.

Gemakkelijk en snel

Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om snel voeding te produceren en om het leven van de consument makkelijker te maken. Denk aan een app als Foodsy waarmee je in de trein alvast je eten kunt bestellen zodat je niet meer in de rij hoeft te staan maar direct je eten op kunt halen.

In the mood for good food

Voeding krijgt steeds meer een dienende functie. De groeiende interesse van de consument om te weten wat voeding met je lichaam doet, resulteert in mood food. Consumenten eten steeds bewuster op basis van hun humeur. Deze trend past mooi bij Voeding als medicijn omdat het laat zien dat voeding een functie heeft. Voeding zorgt niet alleen voor verzadiging, maar heeft ook invloed op de gemoedstoestand.

Vertrouwen opbouwen

Voedingsbedrijven worden herhaaldelijk transparanter. Goede voorbeelden hiervan zijn Tony Chocolonely en de Vegetarische Slager. En dat is maar goed ook want de consument is wantrouwend vanwege negatief nieuws over grote instanties die zorgen voor global warming, ontbossing en dergelijke. 2020 is het jaar waarin het nodig is om het vertrouwen van de consument terug te winnen. Vertrouwen is het sleutelwoord in de voedingsindustrie in 2020.

Dieet trends van 2020 Protislank

Welke dieet trends zien we in 2020?

Naast voedingstrends, zien we ook dieettrends die in 2020 naar voren komen. De belangrijkste dieettrends van 2020 op een rijtje:

  • De smaak maakt
  • Vasten als norm
  • Gepersonaliseerd dieet
  • Van vlees naar vega
  • Van voeding naar leefstijl

Wat houden deze trends in?

De smaak maakt

Smaak wordt steeds belangrijker. Veel smaken in voedingsproducten zijn door bedrijven eentonig gemaakt zodat de producten bij een brede groep in de smaak vallen. Smaak is juist belangrijk voor de consument. We zien dat smaak in diëten in 2020 belangrijker wordt. Een dieet moet niet alleen het doel dienen, maar ook nog eens lekker van smaak zijn.

Vasten als norm

Vasten wordt steeds populairder. Vasten zit van nature in ons systeem. Vroeger moesten mensen jagen en kilometers lopen totdat ze een boom met een vrucht of noten hadden bereikt. Daar gingen vaak uren overheen. Soms aten mensen dagen niet, soms slechts 8 uur. Deze vorm van diëten helpt mensen om af te vallen omdat je met vasten ervoor zorgt dat eerst het eigen kacheltje gaat branden waardoor je sneller in de vetverbranding gaat. Vooral wanneer je beweegt voordat je eet, heb je nog meer effect.

Gepersonaliseerd dieet

Deze trend lijkt op de trend Gepersonaliseerde voeding alleen dan in de dieetvorm. Gepersonaliseerde diëten die passen bij de behoeften en wensen van een individu worden belangrijker. Voedingsvoorkeuren, allergieën, wensen en dergelijke worden allemaal meegenomen. Maatwerk is key. Van massaproduct naar maatwerk is belangrijk voor de consument.

Van vlees naar vega

Vegetarisme heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen. Vegetarische en veganistische diëten komen in 2020 vaker voor. Meer en meer mensen kiezen ook voor een vegetarisch dieet. Het is voor bedrijven cruciaal om hierop in te spelen om aan de groeiende behoefte aan vegetarische diëten te voldoen.

Van voeding naar leefstijl

Voeding kan niet meer los worden gezien van een gezonde leefstijl. Dit wordt in 2020 nog meer benadrukt. Een dieet is alleen effectief wanneer de leefstijl van het individu ook gezond is. Positieve gezondheid wordt gezien als het vermogen van de mens om zichzelf aan te passen en te managen in het licht van sociale, psychische en emotionele uitdagingen. Een gezonde leefstijl omvat onder andere gezonde voeding, beweging, voldoende slaap, niet te veel stress, goede relaties en persoonlijke ontwikkeling.

Hoe speelt Protislank in op de voedingstrends en dieettrends van 2020?

Protislank speelt in op de trends van 2020. Hoe we dat doen? We spelen in op trends door zo transparant mogelijk te zijn waar onze producten vandaan komen en ingrediënten er in onze dieetproducten zitten. Daarnaast kun je met al je vragen altijd bij onze klantenservice terecht. De medewerkers van de klantenservice staan altijd voor je klaar. Aangezien smaak in 2020 een steeds belangrijkere rol gaat spelen, hebben wij ervoor gezorgd dat al onze dieet producten rijk aan smaak zijn. Ten slotte vinden wij het belangrijk dat je je doel niet alleen bereikt met het proteïnedieet, maar met een gezonde leefstijl als geheel. Dat staat bij Protislank echt centraal. Het proteïne dieet draagt bij aan het realiseren van je doel maar zoals de trend het zegt, gaat het ook echt om leefstijl.