Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn bouwstenen voor het lichaam. Eiwitten leveren calorieën en worden in het lichaam afgebroken in aminozuren om vervolgens weer omgezet te worden in lichaamseiwitten. Een aantal aminozuren kan je lichaam zelf aanmaken maar sommige aminozuren moet je uit voeding halen. Dit worden de essentiële aminozuren genoemd. Eiwitten heb je nodig voor opbouw en herstel van spieren en het uitvoeren van een aantal zeer belangrijke lichaamsprocessen. Eiwitten maken onderdeel uit van enzymen. Dit is essentieel voor het normaal functioneren van het lichaam.

Heb ik een eiwittekort?
Waar zijn eiwitten goed voor?

Wanneer je lichaam voor een lange tijd geen energie heeft kunnen halen uit koolhydraten, kunnen eiwitten ook worden omgezet in glucose en gebruikt worden als energie. Dit wordt gluconeogenese genoemd. Eiwitten vormen de bouwstenen van ons lichaam. Ze helpen bij opbouw en herstel van lichaamsweefsels. Denk hierbij aan bloed, organen en spieren. Daarnaast vormen eiwitten een belangrijk onderdeel van het afweersysteem.

Hoeveel eiwitten moet je per dag eten?

Volwassenen hebben gemiddeld 0,8 gram eiwit nodig per kilo lichaamsgewicht. Bepaalde groepen mensen hebben meer eiwitten nodig. Denk aan vegetariërs, sporters, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die lacteren. Van sommige mensen met een aandoening, wond of ziekte is eveneens de eiwitinname verhoogd. Sporters hebben bijvoorbeeld 1,3 gram eiwit nodig per kilo lichaamsgewicht.

Wat zijn de symptomen van een eiwittekort?

Nederlanders krijgen veel koolhydraten binnen in verhouding met het aantal eiwitten. Veel mensen hebben een eiwittekort. Eiwitten zijn enorm belangrijk voor het lichaam. Je hebt eiwitten niet alleen nodig voor spieropbouw, herstel en behoud maar zoals je hebt gelezen ook voor het uitvoeren van belangrijke lichaamsprocessen. Je huid, haren en nagels bestaan ook uit eiwitten. Je hebt ook eiwitten nodig om antistoffen aan te maken. Deze antistoffen heb je nodig om schadelijke stoffen af te weren. Eiwitten vervoeren daarnaast ook andere stoffen tussen cellen. Hemoglobine is een eiwit dat via ijzer zuurstof aan zich kan binden. Dit heb je nodig voor zuurstoftransport door je lichaam. Zowel een ijzertekort als eiwittekort zijn schadelijk voor het lichaam. Voldoende eiwitten en ijzer heb je dus nodig voor het vervoeren van zuurstof door je lichaam. Een eiwittekort merk je niet direct op. Wel kun je last hebben van bepaalde symptomen. Echter kunnen deze symptomen ook duiden op iets anders. Het is dus raadzaam om naar de dokter te gaan wanneer je klachten hebt en je je zorgen maakt. Bij een eiwittekort is het lichaam niet meer in staat om lichaamsweefsel te herstellen of te vervangen. Wanneer je je in een aantal van de volgende symptomen herkent, bestaat de kans dat je een eiwittekort hebt:

  • broze nagels
  • trage wondgenezing
  • haarverlies, dun of dof haar
  • trek in eten, vooral in hartig eten
  • kortademigheid, door een tekort aan aminozuren die de zuurstoftoevoer regelen
  • trager herstel na het sporten of zelfs verlies van spieren. 
  • zweet dat naar ammoniak ruikt door het verbranden van spierweefsel
  • een dikke buik die kan worden veroorzaakt door een eiwittekort vanwege vochtophoping
  • een verzwakt immuunsysteem

Eiwittekort voeding Protislank

Wat kun je doen als je denkt dat je een eiwittekort hebt?

Wanneer je denkt dat je een eiwittekort hebt, is het handig om dit te laten onderzoeken. Dit kun je laten onderzoeken bij de huisarts door een bloedonderzoek. Wacht niet te lang met het onderzoeken van je eiwitten in je lichaam want hoe langer je wacht, hoe meer schade het kan veroorzaken in het lichaam. Daarnaast kan het handig zijn om je eiwitinname een tijdje te monitoren. Dit kan makkelijk met behulp van bepaalde apps zoals My Fitness Pal, Eetmeter, Chronometer, Lifesum en de CalorieTeller door FatSecret. Zo kom je er eenvoudig achter hoe je huidige patroon eruit ziet en hoeveel procent van je voedingspatroon uit eiwitten bestaat. Aan de hand daarvan kun je bepalen of je voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Hoe vul ik mijn eiwitten aan? Eiwitten aanvullen met een eiwitdieet

Je eiwitten aanvullen doe je simpel gezegd door meer eiwitten te eten. Denk aan vlees, kaas, ei, zuivel, soja, peulvruchten, noten, zaden en volkoren granen. Het kan echter een flinke uitdaging zijn om voldoende eiwitten binnen te krijgen door voeding.

Eiwitten aanvullen met een eiwitdieet

Eiwitrijke producten van Protislank kunnen een goede uitkomst bieden om meer eiwitten binnen te krijgen. Door het volgen van een eiwitdieet verhoog je je eiwitinname waardoor je meer eiwitten binnenkrijgt. Een hogere eiwitinname is goed voor je spieren, botten en essentiële lichaamsprocessen. Begin de dag altijd met een proteïnerijk ontbijt, lunch met een eiwitrijke omelet en diner met een proteinemaaltijd. Wanneer je een eiwitdieet volgt, ben je in ieder geval verzekerd van voldoende eiwitten.