Hongergevoel tijdens het proteïnedieet?

Vaak zijn wij gewend aan een bepaald voedingspatroon en ritme. Wanneer je dit voedingspatroon en ritme wilt veranderen door het volgen van het proteïnedieet, kan je lichaam denken dat het honger heeft. Dit wordt het hongergevoel genoemd. 

Wat is het hongergevoel precies?
Een (constant) hongergevoel is niet genetisch bepaald, maar is een gevolg van bepaalde hormonen in ons lichaam in combinatie met het wisselen van voedingspatroon. Het belangrijkste hormoon dat hongergevoel kan opwekken heet Ghreline. Wanneer je veel Ghreline aanmaakt kun je een constant hongergevoel ervaren, weinig energie hebben en (veel) trek hebben in zoet en vet eten. 

Waar komt het hongergevoel vandaan? 
Doordat het lichaam denkt dat het honger heeft, wordt er een seintje naar de hersenen gegeven om aan te geven dat het brandstoffen nodig heeft. Dit is een normale gang van zaken. Het kan lastig zijn om het hongergevoel goed te interpreteren en hiervoor de juiste keuzes te maken. Toch is dit wat het verschil gaat maken tijdens je proteïnedieet en het dagelijks leven. 
Door de juiste (verantwoorde) keuzes te maken, kun je lekker en verantwoord blijven eten en de beste versie van jezelf worden! 

Wanneer je honger hebt, ben je waarschijnlijk gewend om iets te kunnen eten om de honger te stillen. Bijvoorbeeld een snack of een grotere portie van de maaltijd. Wanneer je overgaat op het proteïnedieet kun je de eerste paar dagen last hebben van een hongergevoel. Dat komt doordat het lichaam zichzelf gaat programmeren en tijdelijk moet wennen.
Wanneer je vet wilt verliezen is een hongergevoel haast niet te vermijden. De uitdagingen en verleidingen voor snel en ongezond eten liggen vrijwel altijd op de loer en kunnen er voor zorgen dat een dieet of eetgewoonte moeilijk(er) uit te houden is. Wij hebben enkele tips om dit hongergevoel tegen te gaan:

  • Eet om de 2 á 4 uur. Hiermee houdt je je stofwisseling op gang;
  • Eet voldoende groenten per dag. Ongeveer 250 tot 500 gram. Dit kan zorgen voor een verzadigd gevoel waardoor je langer het gevoel hebt vol te zitten;
  • Drink voldoende (water) per dag. Denk hierbij aan 2 liter per dag. Water is erg belangrijk om de afvalstoffen uit je lichaam af te kunnen laten voeren. Tip: wij hebben hier een blog over geschreven en die kun je hier lezen;
  • Je kunt ook gebruik maken van de Eetlustremmer van Protislank. Met de Eetlustremmer wordt de eetlust door de combinatie van verschillende voedingsmiddelen op natuurlijke wijze afgeremd. Dit neemt de grootste drang naar eten weg;
  • Je kunt ook makkelijk een eigen soep(je) maken met een bouillonblokje naar keuze en hieraan groenten toe te voegen uit de lijst met toegestane groenten;
  • Heb je nu nog steeds honger? Neem dan een extra Protislank product.

Zoals hierboven beschreven is het hongergevoel heel normaal en gaat deze met enkele dagen weg. 
Heb je na het lezen van dit blog nog vragen? Dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met onze klantenservice