ketose

Vandaag is het tijd voor een informatief blog. We gaan in op het fenomeen ketose. Ketose is een metabolische staat waarin je terecht komt wanneer je lichaam door de suikervoorraden heen is. Dit wordt gebruikt door mensen die aan het diëten zijn, maar het wordt ook wel eens gebruikt bij de duursport. Er wordt hierbij gesproken over superbenzine; ketonen zouden veel meer energie leveren voor het lichaam dan glucose. Hier is echter nog geen wetenschappelijk bewijs voor. In dit artikel gaan we verder in op ketose en de hierbij horende ketonen.

Hoe kom je in ketose?

Hoe zorg je ervoor dat je in ketose komt? Dat gaat als volgt. Bij een normaal lichaamspatroon verbrand je voornamelijk koolhydraten. Dit komt doordat koolhydraten een makkelijke brandstof zijn voor het lichaam. De truc is om ervoor te zorgen dat je zo weinig koolhydraten binnenkrijgt dat je lichaam vanzelf overgaat van een koolhydraatverbranding naar een vetverbranding. Je raakt dan in ketose en je lichaam maakt ketonen aan die worden uitgescheiden via de urine.

Maar hoe weinig koolhydraten mag je dan binnenkrijgen? Het verschilt per persoon bij hoeveel koolhydraten je in ketose komt. Voor de meeste mensen is een beperking van maximaal 45 gram koolhydraten per dag voldoende. Omdat de meeste producten koolhydraten bevatten, kan het best lastig zijn om onder de 45 gram per dag te blijven. In ons assortiment hebben wij een aantal producten opgenomen die je kunnen helpen bij het verlagen van de koolhydraatinname. Zo kun je bijvoorbeeld ons fruitwater drinken in plaats van frisdrank. Net zo lekker, alleen dan veel lager in koolhydraten. Wil je graag suiker in je koffie of thee of heb je zin om te bakken? Dan kun je gebruik maken van de suikervervanger Sukrin. Sukrin bestaat uit het polyol erythritol, dat nauwelijks verteerd wordt, waardoor het geen calorieën bevat. Voor meer informatie over polyolen, zie ons blog.

Als je overgaat van een normaal voedingspatroon naar een voedingspatroon met maximaal 45 gram koolhydraten, moet je lichaam hier natuurlijk even aan wennen. De glucosevoorraad raakt al snel op, maar je lichaam heeft altijd nog een reserve, dit noemen we glycogeen. Glycogeen wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij intensieve inspanning, wanneer er te weinig glucose beschikbaar is. Wanneer je in ketose wilt raken, zal ook de glycogeenvoorraad op moeten raken. Hierdoor duurt het ongeveer twee dagen totdat je in ketose kunt raken. Als je ervoor zorgt dat je onder de grens blijft van de 45 gram koolhydraten, zul je na twee dagen waarschijnlijk de ketosestand bereiken.

Hoe weet je of je in ketose bent?

Om er zeker van te zijn dat je daadwerkelijk in ketose bent, kun je gebruik maken van Keton1, te koop via onze webshop. Deze betrouwbare teststrips zorgen ervoor dat je binnen veertig seconden weet of je in ketose bent of niet. Mocht je na vier dagen nog niet in ketose zijn, is het raadzaam om de koolhydraatinname nog verder te beperken. Let wel op dat je niet minder dan dertig gram koolhydraten per dag binnenkrijgt. Je hersenen hebben namelijk altijd een kleine hoeveelheid glucose nodig om te kunnen functioneren.

Welke klachten horen er bij ketose en hoe lang houden deze aan?

In het begin kunnen er helaas een aantal klachten voorkomen wanneer je in ketose bent. Dit komt doordat je grote veranderingen aanbrengt in je voedingspatroon. Je lichaam moet hieraan wennen. De meest voorkomende klachten zijn vermoeidheid, misselijkheid en een slechte adem. Gelukkig verdwijnen de klachten meestal snel weer, zodra je lichaam gewend is. Wil je je lichaam voorzien van extra vitaminen en mineralen? Maak dan gebruik van onze multivitamine of onze kaliumtabletten.

Als je nog vragen hebt over ketose, neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Onze klantenservice is 7 dagen per week open en zijn we bereikbaar via telefoon.